Majakkamestarin tyttärenä syntyneenä,
meri on minulle todella rakas.
Meri on myös inspiroinut minua,
kirjoittamaan ajatuksiani paperille.

Meri on kasvattanut minusta nöyrän ihmisen,
ihmisen joka kunnioittaa merta ja sen voimaa.
Kuten vanha sananlasku kertoo;
Meri antaa, mutta meri myös ottaa.

Meri on antanut;
Saaren, missä olen lapsuuteni viettänyt,
Meren, jonka äärellä olen kasvanut.
Mahdollisuuden vapaaseen,
turvalliseen elinympäristöön.

Meri on myös ottanut;
Välillä on uskoni horjunut,
Kun läheiseni aallot ovat vieneet,
on suru ollut mittaamaton.

Kun on syntynyt meren rannalla,
pienellä ulkoluodolla,
on usko ehkä voimakkaampi.
Usko huomiseen,
usko uuteen aaltoon



Född som fyrmästarens dotter,är havet mig väldigt kärt.
Havet har inspirerat mig,att skriva ner mina tankar på papper.

Havet har fostrat mig till en ödmjuk människa,
en människa som respekterar havet och dess kraft.
Som det gamla ordspråket säger;
Havet ger och havet tar.

Havet har givit;
Ön, där jag min barndom levat,
Ett hav, vid vilket jag vuxit upp.
En möjlighet till en fri,
säker livsmiljö.

Havet har också tagit;
Emellan har min tro vackla.
När vågorna tagit en nära,
har sorgen varit gränslös.

När man är född vid havsstranden,
på ett litet skär,
är tron kanske starkare.
Tron på morgondagen,
tron på en ny våg.